انواع خط کشی راه یا همان علائم افقی ترافیکی، عمدتاً در چهار گروه زیر قرار می گیرند:
خط کشی سرد: رنگ ها که به صورت لایه های نازک (با ضخامت 250 تا 400 میکرومتر) اجرا می شوند.
خط کشی گرم: روکش های ترموپلاستیک برجسته، که بصورت پاششی یا پرداخت با ماله اجرا می شوند.
خط کشی دوجزئی: فرآورده های دوجزئی که عموماً با ضخامت های حدود 2000 میکرومتر (2 میلیمتر) اجرا می شوند.
خط کشی پیش ساخته: شامل نوارچسب های آماده می باشند.
معمولاً به انواع خط کشی، گوی های شیشه ای (Glass Beads) و ذرات ضدلغزش نیز اضافه می شود که اولی برای افزایش قابلیت دید در شب (به دلیل داشتن خاصیت بازتابش نور) و دومی، برای بهبود مقاومت لغزشی (Skid Resistance) بکار می رود. در اکثر موارد گوی های شیشه ای و ذرات ضدلغزش را در حین عملیات خط کشی و هنگام سیال بودن و روانی مصالح خط کشی بر روی آن پخش می کنند حتی اگر مصالح مزبور از قبل به مواد و مصالح خط کشی آغشته شده باشد. خط کشی ها در مواردی مانند خط کشی معابر، خط کشی محوطه، خط کشی پارکینگ و… بکار برده می شوند.
علائم خط کشی راه، معمولا از نوع پیش ساخته نیستند به استثنای نوع پیش ساخته که آن هم به علت گران بودن و مشکلات اجرایی، به ندرت بکار می روند. از عوامل مهم و موثر در ساختار و عملکرد علائم خط کشی، می توان، می توان به شرایط آب و هوایی محیط و چگونگی عملیات ماشینی اشاره کرد. همچنین دیگر عامل مهم در این زمینه، مشخصات راه است که شامل خواص شیمیایی (بتن یا آسفالت)، خواص فیزیکی به ویژه میزان روانی و نهایتاً زبری که دوام و پایایی علائم خط کشی به آن وابسته است، می باشد.
اهداف و انواع آزمایش
هدف کلی از آزمایش خط کشی راه، اطمینان از تحقق خصوصیات حین بهره برداری در دوره عمر آن و تعیین میزان قابلیت و توانایی آن در تحقق این ویژگی ها می باشد. برای این کار دو نوع آزمایش انجام می پذیرد، آزمایش های میدانی و آزمایش های آزمایشگاهی.
آزمایش تعیین خصوصیات کیفی خط کشی در راه
عموماً خواص کیفی زیر در بازه های زمانی منظم (دو ماه، شش ماه، یک سال، …، چهار سال) و با تمایز میان نواحی تردد چرخ خودروها و سایر مناطق تعیین می شوند:
– قابلیت دید در ساعات روز با اندازه گیری ضریب درخشندگی: از آنجا که اکثر علائم خط کشی، قابلیت رویت مناسبی در ساعات روز دارند، لذا می توان پایداری آنها را بدون اندازه گیری و با مشاهده چشمی ارزیابی کرد مگر در مواقعی که عدم قطعیت یا اختلاف نظر وجود دارد.
– قابلیت دید در ساعات شب با اندازه گیری ضریب درخشش انعکاسی: بازتابش را فقط در شرایط دید و روشنایی خاص می توان بررسی کرد ولی ضریب درخشش انعکاسی از ویژگی های مهم خط کشی راه به شمار می رود که مستقیماً به عملکرد گوی های شیشه ای شب نما بر می گردد و باید در محل کنترل شود.
– مقاومت لغزشی با اندازه گیری ضریب اصطکاک: خط کشی راه بخشی از رویه راه می باشد، بنابراین ضریب اصطکاک آن در شرایط مرطوب نیز اندازه گیری می شود.
– مقاومت سایشی و مقاومت در برابر عوامل جوی با تعیین درجه ساییدگی: اثرات ترکیبی سایش مکانیکی ناشی از دو عامل تردد و پیرشدگی به دلیل شرایط آب و هوایی در مدت زمان آزمایش (که بین یک تا چهار سال بسته به کشور مربوطه به طول می انجامد) بررسی می شود. ارزیابی و قضاوت در این زمینه با استفاده از دو قاعده زیر صورت می پذیرد: – مقیاس های عکاسی – اندازه گیری درصد سطح باقیمانده با استفاده از یک پنجره مشبک یا با مشاهده چشمی.
منبع :
دبیرخانه مجمع جهانی راه در ایران (پیارک)
راهنمای انتخاب و انجام آزمایش های خط کشی راه
شرکت تدبیر تردد راه با برخورداری از تجهیزات و ماشین آلات مدرن خط کشی و کادر مجرب در زمینه طراحی و اجرای خط کشی، آماده انجام تمامی پروژه های خط کشی در تمامی معابر و محوطه ها می باشد.
از اعتماد شما سپاسگزاریم.