هدف از خط کشی راه ها منظم کردن حرکت وسایل نقلیه، آگاهی دادن به استفاده کنندگان از راه و راهنمایی آنها است. خط کشی میتواند به تنهایی به کار رود یا برای تأکید و توضیح بیشتر مفهوم خود، با علامتها و چراغهای راهنمایی توأماً مورد استفاده قرار گیرد. خط کشی راه به دو نوع تقسیم می شود، خط کشی سرد و خط کشی گرم. متداولترین مصالح برای خط کشی مسیر، خط کشی معابر و حاشیه آنها، رنگ سرد است. هر نوع مصالحی که برای خط کشی راه مورد استفاده قرار گیرد، باید با استاندارد EN1436 مطابقت داشته باشد.
خط کشی ها باید از مصالح غیرلغزنده باشند و ضمن داشتن دوام، از وضوح مناسبی برخوردار بوده و بیش از 6 میلیمتر از سطح سواره رو ارتفاع نداشته باشند. ارتفاع گل میخ ها و مانند آنها که در سطح سواره رو نصب میشوند، نباید از 1/5 سانتیمتر بیشتر باشند. مگر در مورد بازتاب چشم گربه ای که حداکثر ارتفاع 2/5 سانتیمتر است. به منظور قابل رویت کرن خط کشی در شب، باید از مواد منعکس کننده (گلاسبید) استفاده نمود، مگراینکه روشنایی محیط به حدی باشد که خط کشی را به اندازه کافی قابل دیدن کند. تمام خط کشی های آزادراه ها، بزرگراه ها و راه های اصلی باید در شب منعکس کننده باشد.
خط کشی سواره رو باید بسته به مورد، با رنگ زرد و یا سفید باشد. رنگ باید مطابق استاندارد BS381C به شماره 355 باشد. با توجه به رنگ انتخابی و استاندارد ایران از رنگ سفید برای نشان دادن مسیر حرکت، محدوده گذرگاه، خط کشی مسیر عابر پیاده و نظایر آن استفاده میشود. از رنگ زرد برای مشخص کردن مناطقی که دارای ممنوعیت یا محدودیت خاصی است مانند ممنوعیت و محدودیت در توقف ها، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی، مشخص کردن خطوط ویژه اتوبوس ها و تاکسی ها و غیره استفاده می شود. خط کشی سطح راه باید در شرایط نامساعد جوی و در شب قابل دیدن باشد.
خط کشی های طولی
اصول زیر باید در خط کشی طولی مورد توجه قرار گیرند:
– استفاده از خط زرد به منظور مشخص کردن حد سمت چپ مسیر حرکت در نقاط خطرناک
– استفاده از خط سفید به منظور تفکیک خطوط حرکت در یک سمت مسیر
– کاربرد خطوط منقطع به مفهوم این است که رانندگان میتوانند آنها را قطع نمایند.
– خطوط ممتد یا پر، خاصیت محدود کننده دارند و رانندگان نباید آنها را قطع کنند.
– عرض خطوط، نماینگر میزان تأکید آن است.
– خطوط دوتایی ممتد، نماینگر حداکثر محدودیت هستند.
عرض و نوع خطوط
عرض خط کشی معابر و فاصله پر و خالی آنها در مناطق مختلف شهری و بین شهری بر حسب نوع راه و موقعیت آن متفاوت است. بطوری که هر چه درجه راه بالاتر رود، عرض خطوط و فاصله پر و خالی آنها متناسب با آن و سرعت طرح پیش بینی شده افزایش خواهد یافت. چنانچه خطوط منقطع برای مشخص کردن محلهای خطر و یا نزدیک شدن به خطر به کار رود، طول خطوط پر باید بزرگتر از طول فاصله خالی بین آنها باشد. این طول میتواند گاهی بین 2 تا 3 برابر طول فاصله های خالی باشد. یا اینکه طول خطوط پر و خالی از حد معمول سمتهای دیگر راه کمتر باشد.
همچینن برای تفکیک و ارائه توجه بیشتر به رانندگان در مناطق مسکونی، طول و فاصله بین پاره خط ها در این مناطق، از مقادیر مشابه آنها در مناطق غیرمسکونی میتواند کمتر باشد. خطوط عریضتر برای خط کشی های عرضی و برخی از خط کشی های طولی بویژه در آزادراهها به کار میرود.
کاربرد و انواع خط کشی های طولی
1-خط معمولی منقطع سفید
این نوع خط کشی می تواند در معابر یکطرفه بکار رود و به منظورتفکیک خطوط حرکت در هر سمت آزادراه و یا بزرگراه ویا معابرشریانی رسم گردد. و یا این خط کشی درمعابر دوطرفه به شرطی که سبقت در آن با احتیاط و دقت مجاز باشد قابل ترسیم است.(محور یک راه دوخطه دوسمته باشد که سبقت درآن با احتیاط مجاز است.)
2-خط معمولی سفید پر
نمایانگر مرز خط حرکتی است که ترافیک در طرفین آن و در یک جهت یا در جهت مخالف میتواند حرکت نماید. اما رانندگان حق قطع کردن آن را ندارند. همچنین به منظور مشخص کردن حاشیه سمت راست سواره رو نیز میتواند به کار رود. متداولترین نحوه کاربرد آن در نزدیکی تقاطعها است. و همچنین حاشیه سمت چپ سواره رو را در یک راه میاندار مشخص می کند.
3-خط دوتایی سفید پر
نماینگر مرز خط حرکتی است که ترافیک در طرفین آن در یک جهت (در هنگام نزدیک شدن به موانع) یا در دوجهت مخالف حرکت می نماید. اما رانندگان مجاز به قطع کردن این خط نیستند. برای مثال به منظور کانالیزه کردن ترافیک نزدیک موانعی که عبور از آنها مجاز نیست یا خط کشی مسیر دو سمته با سبقت ممنوع به کار می رود. از این خط کشی به منظور کانالیزه کردن ترافیک قبل از مانعی که ضرورت دارد از سمت راست آن عبور کرد استفاده می شود.
4-خط سفید دوتایی (یک خط پر و یک خط منقطع)
به منظور تفکیک دو جریان ترافیک که در جهت مخالف حرکت میکنند، به کار میرود. ترافیک در سمتی که خط منقطع است میتواند خط را قطع کند، اما در جهتی که خط پر کشیده شده باشد، این کار مطلقاً ممنوع است. این خط کشی برای ممانعت از سبقت گرفتن از یک جهت بوده و در جاده های دو سمته که دارای دو و یا سه خط حرکت هستند، معمول است.
5-خط سفید دوتایی متشکل از دو خط منقطع
به منظور مشخص کردن مسیر حرکت در معابری که جهت ترافیک در آن به صورت دوطرفه است به کار میرود و سبقت از دو سمت با احتیاط مجاز است.
6-خط چین
به منظور ادامه دادن یک خط به داخل یک تقاطع به کار می رود. رنگ آن همان رنگ خط اصلی است که تا تقاطع ادامه می یابد.
شرکت تدبیر تردد راه با برخورداری از تجهیزات و ماشین آلات مدرن خط کشی و کادر مجرب در زمینه طراحی و اجرای خط کشی، آماده انجام تمامی پروژه های خط کشی در تمامی معابر و محوطه ها می باشد.
از اعتماد شما سپاسگزاریم.